PARTNERZY PORTALU

Rafał Sonik buduje Centrum Pomocy Ukrainie w PPP. To model specyficzny, bo wojenny

Bez decyzyjnego i sprawnego partnera prywatnego - np. mnie czy Corporate Connections, którzy potrafią natychmiast uruchomić niezbędne środki techniczne, organizacyjne i finansowe - nie udałoby się stworzyć Centrum Pomocy Ukrainie tak szybko i tak dobrze - tłumaczy Rafał Sonik, prezes Gemini Holding. Fot. Rafał Sonik.
  • Autor: PropertyNews.pl
  • Dodano: 14 mar 2022 15:21

Charytatywny startup Sonika ekspresowo organizuje centra pomocy uchodźcom z Ukrainy, głównie w miejskich pustostanach. - Będziemy też adaptować opuszczone biurowce i galerie handlowe, ale to trochę potrwa, bo trzeba te nieruchomości przygotować na przyjęcie uchodźców - tłumaczy Rafał Sonik, prezes Gemini Holding. Na „zasiedlenie” czeka w Krakowie m.in. galeria Plaza i dawne Tesco na Kapelance, które Echo obiecało udostępnić.

  • Autor: PropertyNews.pl
  • Dodano: 14 mar 2022 15:21
  • W opuszczonym szpitalu na Kopernika w Krakowie ekipa Sonika uruchomiła centrum pomocy w 20 godzin. Miało być otwarte 10 marca w czwartek, ale już 9 marca w środę przyjęto 100 osób. 
  • We wszystkich oddziałach Centrum Pomocy Ukrainie wszystko jest za darmo. Za nic od nikogo nie bierze się ani grosza. Działa m.in. internet i stanowiska komputerowe, a Answear.com ustawia butiki z nowymi ubraniami, w których każdy może sobie wybrać potrzebne rzeczy. 
  • Baza zaopatrzeniowa centrum mieści się w krakowskim magazynie 7R, który zajmuje Answear.com. Obie firmy wygospodarowały 2 tys. mkw. Przechowywane są tam towary od darczyńców instytucjonalnych z Polski i z Europy.

Uruchomił pan charytatywny startup w Krakowie, który ekspresowo organizuje centra pomocy uchodźcom z Ukrainy, głównie w miejskich pustostanach. Pod jakim szyldem działa to ciało: Stowarzyszenia Siemacha, Fundacji Demos czy Corporate Connections? 

Atrakcyjne lokale w galeriach handlowych i centrach miast - zobacz oferty na PropertyStock.pl

Rafał Sonik, prezes Gemini Holding: To jest partnerstwo publiczno-prywatne - specyficzne, bo wojenne. Zawiązane nie dla zysku, lecz w imię wyższego celu. Uważam, że to najlepszy model działania, bo tylko gmina i wojewoda dysponują obiektami, które nadają się do tego, aby je błyskawicznie przystosować do potrzebnych teraz celów. Tylko Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej może być partnerem operacyjnym delegowanym przez gminę do tego zadania. Z kolei organizacje pozarządowe - w Krakowie to m.in. Siemiacha i Demos - mogą zajmować się uchodźcami w sposób elastyczny, szybki i sprawny, a jednocześnie dopasowany do realiów wyznaczonych przez przepisy, które obowiązują MOPS i urząd wojewódzki. Poza tym, państwowe i samorządowe instytucje mają ograniczenia - np. procedury przetargowe. Dlatego bez decyzyjnego i sprawnego partnera prywatnego - np. mnie czy Corporate Connections, którzy potrafią natychmiast uruchomić niezbędne środki techniczne, organizacyjne i finansowe, nie udałoby się stworzyć Centrum Pomocy Ukrainie tak szybko i tak dobrze. 

Jednak nie tylko gminne budynki zamierzacie przygotować dla uchodźców, prawda? 

Tak, będziemy adaptować opuszczone biurowce i galerie handlowe, ale to trochę potrwa, bo trzeba te nieruchomości przygotować na przyjęcie uchodźców - chociażby wygospodarować w nich łazienki. Na przykład w dawnej galerii Plaza ekipa Strabaga zamontowała prysznice w ciągu pięciu dni i czterech nocy. Z biurowcami jest trochę gorzej, ponieważ trudno w nich to zrobić, więc pewnie trzeba pomyśleć o kontenerach przed wejściem, w których można wziąć prysznic. Zatem przygotowanie tych nieruchomości wymaga czasu. Tymczasem sytuacja wymaga tego, żeby pilnie i natychmiast zorganizować pomoc. Tak zrobiliśmy w opuszczonym szpitalu na Kopernika, który uruchomiliśmy w 20 godzin. Mieliśmy go otworzyć 10 marca w czwartek, ale już 9 marca w środę przyjęliśmy 100 osób. Mamy tam 250 miejsc w salach z oknami i 250 bez - na salach operacyjnych. 

Centrum otwarte, ale lista potrzeb na pewno jest długa. 

Oczywiście, przecież to jest żywy organizm wymagający ciągłego zaopatrzenia. Poza tym np. szampony, mydło, ręczniki, kapcie czy inne rzeczy - uchodźcy zabierają ze sobą, ruszając w dalszą drogę. 

Kto kieruje uchodźców do was? 

Już w pociągu z Przemyśla do Krakowa dostają od PKP ulotkę po ukraińsku z informacją o tym, jakie mają opcje. Zapewniamy im też transport z dworca. Oczywiście wszystko u nas jest za darmo. Za nic od nikogo nie bierzemy ani grosza. Dodam, że organizujemy także Internet i stanowiska komputerowe. Poza tym, na terenie wszystkich naszych obiektów Answear.com ustawił butiki z nowymi ubraniami, w których każdy będzie mógł sobie wybrać potrzebne rzeczy. 

Czy wasz „oddział” w dawnym szpitalu przy ul. Śniadeckich też powstawał w ekspresowym tempie? 

Tak. W czwartek 3 marca rano spotkaliśmy się z MOPS-em i przedstawicielami miasta, a w piątek 4 marca o g. 17. przyjęliśmy 200 osób. Tymczasem w prywatnym budynku takiego ośrodka nie uruchomilibyśmy nawet w tydzień. Z kolei gmina nie zrobiłaby tego nawet w kilka tygodni, bo musiałaby ogłosić przetarg. Tymczasem my kupiliśmy wszystko, co potrzeba do wyposażenia w ciągu 20 godzin. To pokazuje siłę tego konceptu partnerstwa publiczno-prywatnego. 

Na jaki czas zostają u was uchodźcy? 

Na początku oczywiście musimy ich przenocować, nakarmić i sprawić, żeby poczuli się bezpiecznie. Mniej więcej 20 proc. osób opuszcza nas po jednej nocy i jadą gdzieś dalej. Niestety kilka procent wraca, bo jednak coś im nie wyszło. Szacujemy, że około 50 proc. zostanie na dłużej i to właśnie o nich powinniśmy zadbać szczególnie. Za tydzień, czy dwa lub trzy tygodnie największym wyzwaniem będzie zorganizowanie im dalszego życia. Chcemy im w tym pomagać. Uruchamiamy m.in. ukraińską infolinię, która pomoże im znaleźć pracę. W tej kwestii działa już wielu przedsiębiorców, także agencje pracy. Wszyscy wiedzą, że musimy tę grupę uchodźców wchłonąć w naszą społeczną tkankę. Podstawowym warunkiem jest oczywiście praca. 

A co mieszkaniem? Czy tu ktoś wymyślił jakąś drogę? 

Na razie jest trochę za wcześnie, ponieważ żeby stworzyć jakiś system, to oni muszą zarabiać. Jest to ogromne wyzwanie. 

Jak działa logistyka. Gdzie gromadzicie towary? 

W krakowskim magazynie 7R, który zajmuje Answear.com. dostaliśmy 2 tys. mkw. Przechowujemy tam towary od darczyńców instytucjonalnych z Polski i z Europy. Stanie się bazą zaopatrzeniową dla wszystkich oddziałów krakowskiego Centrum Pomocy Ukrainie. Jest to nasz drugi, ale bardziej profesjonalny hub towarowy. Pierwszy działa w centrum handlowym Plaza

Pomagał pan też uruchomić hub towarowy darów dla mieszkańców Ukrainy w Rzeszowie, prawda? 

To dzięki zaangażowaniu konsula honorowego Ukrainy w Tarnowie Bartłomieja Babuśki oraz firmy Omega Pilzno - członka Corporate Connections. Chociaż jej przedstawiciele byli za granicą, to zdalnie i za darmo udostępnili swój magazyn, dzięki czemu konsul wykonał zadanie ambasadora w ciągu jednej doby. Codziennie jest odprawianych stamtąd na Ukrainę 10 - 15 tirów z darami. 

Czy to jest koniec, czy dalej szukacie pustostanów w Krakowie do zagospodarowania? 

Trudno powiedzieć, ale rozmawiałem z prezydentem Wodzisławia Śląskiego, który powiedział, że ma wolnych 179 miejsc. Sądzę, że wiele gmin, które nie są na mapie podróży tych uciekających przed wojną mam z dziećmi, może je przyjąć. Warto więc zastanowić się nas systemem relokacji. My mamy jeszcze przed sobą „zasiedlenie” Plazy i dawnego Tesco na Kapelance, które Echo obiecało nam udostępnić. 

Czy zamierzacie pomóc innym gminom w zorganizowaniu u nich tego „wojennego PPP”? 

Koledzy z Corporate Connetions już działają w wielu miastach. My też jesteśmy gotowi udostępnić nasz know how i wszelką inną pomoc. Na pewno będę rozmawiał o wdrożeniu tego modelu m.in. z prezydentem Tychów i Bielska-Białej. 

Czy potrzebujecie wolontariuszy? 

Oczywiście, ale muszę przyznać, że zarządzanie ich pracą jest bardzo czasochłonne. 

To jak sobie radzicie? 

Nie śpimy. 

Jakiej pomocy instytucjonalnej potrzebujecie? 

Nasza pomoc w tej chwili opiera się w dużej mierze na reagowaniu na bieżące potrzeby, ale powoli przestawiamy się już na działanie długofalowe. Takiej też, systemowej pomocy będziemy potrzebowali już w zbliżających się dniach. Liczymy, że w proces jeszcze mocniej zaangażuje się państwo, przede wszystkim w zakresie sformalizowania kwestii dotyczących dokumentów, pozwalających na zatrudnianie, czy meldunek osób uciekających z Ukrainy. Już teraz mamy pod opieką kilka wykwalifikowanych farmaceutek, które są gotowe rozpocząć pracę w aptekach.

Należy im to nie tylko umożliwić, ale też wspomóc w nauce polskiego. Kwestia szkół dla dzieci, które do nas przyjechały to również bardzo ważny temat. Wreszcie liczymy na to, że państwo będzie wspierać finansowo i organizacyjnie instytucje, które biorą pod opiekę uchodźców. Mamy pod swoimi skrzydłami grupę sierot i wiemy, że będą z nami jeszcze dłuższy czas, dlatego to długofalowe i systemowe wsparcie instytucji państwa jest szczególnie istotne.

Z kolei przedsiębiorcy oraz prywatne osoby mogą wspierać nasze działania wpłacając datki na konto Fundacji Demos.

Code SWIFT – BPKOPLPW

PL 35 1020 2892 0000 5902 0238 8494 – PLN

PL 40 1020 2892 0000 5402 0238 9328 – EURO

PL 90 1020 2892 0000 5202 0238 9302 – USD

 


WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.231.247.88
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

POPULARNE



Newsletter propertynews.pl

Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail
Property News

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!