PARTNERZY PORTALU


Będzie szybciej i bezpieczniej. Zmiany w prawie o księgach wieczystych

Będzie szybciej i bezpieczniej. Zmiany w prawie o księgach wieczystych
Fot. Fotolia
  • Autor: PAP
  • Dodano: 10 sie 2016 13:13

Szybciej, taniej, bezpieczniej - tak resort sprawiedliwości ocenia nowy system informatyczny, pozwalający na wpisy w księgach wieczystych niemal natychmiast po notarialnej czynności kupna-sprzedaży nieruchomości. Wcześniej zabierało to klika dni, co sprzyjało patologiom.

"Mogę powiedzieć obywatelom, że będzie bezpieczniej, lepiej, a także taniej" - mówił wiceminister sprawiedliwości Michał Wójcik na środowej konferencji prasowej poświęconej elektronicznemu postępowaniu wieczystoksięgowemu.

Od 1 lipca br. notariusze, komornicy i naczelnicy urzędów skarbowych składają wnioski o wpis w księdze wieczystej nie w formie papierowej, lecz za pośrednictwem systemu teleinformatycznego Elektroniczne Księgi Wieczyste (EKW). Wcześniej po zawarciu umowy notariusz składał wniosek do sądu wpis do księgi w formie papierowej, co mogło nastąpić nawet w kilka dni od zawarcia aktu notarialnego. Jak mówił Wójcik, w tym czasie nieruchomość mogła być przedmiotem ponownego obrotu przez oszustów. "Zwalczyliśmy te patologię" - dodał.

Najciekawsze biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe oraz biura serwisowane na sprzedaż lub do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl

"Po miesiącu możemy powiedzieć: system działa niemal bez zarzutu" - podkreślał wiceprezes Krajowej Rady Notarialnej Jacek Wojdyło. Ocenił, że ten system przyspieszył postępowania wieczystoksięgowe, zapewniając ich bezpieczeństwo.

Od 1 lipca w ramach elektronicznego postępowania wieczystoksięgowego złożono ponad 100 tys. wniosków o wpis w księgach wieczystych, który funkcjonuje przez 7 dni w tygodniu i przez 24 godziny na dobę. Wartość całego projektu to 8 mln zł.

Wójcik, który w MS odpowiada za informatyzację, zapowiedział, że resort poszukuje nowej formuły projektów teleinformatycznych; zapowiedział analizy, jak tworzyć nowe programy.

Tymczasem 8 września rusza elektroniczny rejestr spadkowy. To publiczny rejestr prowadzony przez Krajową Radę Notarialną, który ma gromadzić informacje o sądowych postanowieniach stwierdzających nabycie spadku i wydawanych przez notariuszy aktach poświadczeniach dziedziczenia potwierdzających prawa do spadku. Będzie to kolejny etap informatyzacji kwestii spadkowych.

Retransmisja sesji:

FOKUS NA TRÓJMIASTO - Inwestorzy potrzebują bezpiecznych portów


WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.230.143.40
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!