Jakie konsekwencje niesie zmiana przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów?
22. maja 2014 roku Senat przyjął projekt nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. O tym, jakie niesie to za sobą konsekwencje mówi w rozmowie z dlahandlu.pl Małgorzata Kozak, radca prawny, specjalistka prawa ochrony konkurencji oraz prawa Unii Europejskiej.
- Pierwsza ze zmian prowadząca do zaostrzenia kar wzbudziła największy sprzeciw środowisk przedsiębiorców bowiem od wejścia w życie nowelizacji, odpowiedzialności podlegać będą osoby pełniące funkcje kierownicze w momencie popełnienia naruszenia. Osoby te mogą już nie pracować w momencie, kiedy wymierzana jest kara. Wśród zwolenników tego rozwiązania podnoszone były argumenty, że często osoby zarządzające i odpowiedzialne za naruszenie nie boją się kary pieniężnej nakładanej na ich pracodawcę, ponieważ ich wynagrodzenie i premiowanie są uzależnione od wyników sprzedaży, a postępowanie jest długotrwałe. W konsekwencji, kara pieniężna nakładana wyłącznie na spółkę nie spełnia funkcji prewencyjnej wobec osób zarządzających - - komentuje Małgorzata Kozak.
- Przeciwnicy tego rozwiązania wskazują na dużą uznaniowość systemu nakładania kar i praktykę karania przez Prezesa UOKIK również porozumień wertykalnych. Wskazują również na istniejące ryzyko niewspółmierności kary w stosunku do możliwości płatniczych osoby zarządzającej czy samego naruszenia. To rozwiązanie i podnoszone wątpliwości zostaną dopiero zweryfikowane przez praktykę decyzyjną Prezesa UOKIK oraz orzeczniczą sądów weryfikujących decyzje Prezesa UOKIK - dodaje Kozak.

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU PROPERTYNEWS.PL
lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie
© Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)
Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.