PARTNERZY PORTALU
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl


Blisko połowa internautów w Polsce robi zakupy w sieci

Blisko połowa internautów w Polsce robi zakupy w sieci
Fot. Shutterstock
  • Autor: PAP
  • Dodano: 09 gru 2019 08:03

W Polsce niemal połowa internautów korzysta z zakupów online; w ciągu trzech lat odsetek osób kupujących w ten sposób wzrósł w naszym kraju o 11 pkt. proc., co daje nam jedną z czołowych pozycji w UE - wskazał Polski Instytut Ekonomiczny.

Jak podkreślili analitycy PIE, Polska stopniowo zmniejsza dystans do innych krajów UE, jeśli chodzi o korzystanie z handlu internetowego.

Z zakupów online, jak czytamy w ostatnim wydaniu "Tygodnika Gospodarczego PIE", korzysta już w naszym kraju 47,8 proc. internautów, przy średniej unijnej 59,5 proc. "Wartość i zasięg rynku e-commerce w naszym kraju rośnie dynamicznie. W ciągu trzech lat odsetek korzystających z tej formy zakupów wzrósł o 11 pkt. proc., to jedna z czołowych pozycji w UE" - napisano. Coraz większe znaczenie mają też, jak podkreślono, sezonowe promocje. Np. wartość zamówień w Black Friday w tym roku była w Polsce ponad dwukrotnie wyższa niż rok wcześniej.

Według corocznego raportu Komisji Europejskiej, podsumowującego badania na temat nastawienia konsumentów i sprzedawców, a także świadomości przysługujących obu stronom praw i możliwości postępowania w sytuacjach spornych - na które powołuje się PIE - Polska na tle innych krajów UE wypada lepiej niż przeciętna np. w zakresie znajomości zakupowych przepisów czy ogólnego poziomu zaufania, zarówno do organizacji rynkowych, jak i do bezpieczeństwa produktów oraz oznaczeń dotyczących wpływu danego produktu na środowisko.

"49 proc. ankietowanych dobrze znało swoje prawa dotyczące możliwości korzystania z gwarancji, odesłania towaru zamówionego przez internet bez podania przyczyny czy zwrotu niezamówionych towarów, podobny odsetek sprzedawców zna przepisy konsumenckie" - podkreśliło PIE. Jednocześnie 31 proc. ankietowanych spotkało się z nieuczciwymi praktykami handlowymi, niemal o 9 pkt. proc. więcej niż wynosi średnia unijna. W całościowym zestawieniu UE - obejmującym trzy filary: zaufanie i wiedzę; przestrzeganie norm i egzekwowanie przepisów; mechanizmy rozwiązywania sporów i skarg - Polska zajmuje 23. miejsce wśród krajów UE - dodało PIE.

Unijne ankiety w ramach badań skierowane były również do sprzedawców w handlu detalicznym. "Tu z kolei bardzo nisko zostały ocenione działania w zakresie monitorowania i wymagania zgodności towarów z krajowymi wymaganiami bezpieczeństwa (59 proc. ocenia pozytywnie te podejmowane przez instytucje publiczne) oraz z przepisami ochrony konsumenta (48 proc.)" - wskazał PIE. Ocena skuteczności przepisów jest przy tym druga najniższa w całej UE - podkreślili eksperci.

Jak ocenili, dalsze zmniejszanie dystansu do innych unijnych krajów, jeśli chodzi o korzystanie z handlu internetowego może utrudnić w Polsce brak zaufania do skutecznego nadzoru rynku, nie zaś problemy techniczne czy brak wiedzy.

 

EEC On-line

Retransmisja sesji:

EEC Online - Sesja: Rynek nieruchomości komercyjnych – koniunktura, inwestycje, klient


WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.236.59.154
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!