PARTNERZY PORTALU


DTZ: Do końca 2012 roku na rynek europejski trafi 13 mln mkw. nowej powierzchni handlowej

DTZ: Do końca 2012 roku na rynek europejski trafi 13 mln mkw. nowej powierzchni handlowej
  • Autor: DTZ
  • Dodano: 29 kwi 2011 08:58

Europejski rynek powierzchni handlowych, w który zainwestowano ponad 31 mld euro w 2010 roku, co stanowiło 34 proc. wartości wszystkich inwestycji na rynku nieruchomości w tym czasie, cieszy się największym zainteresowaniem inwestorów od 10 lat. Wartość inwestycji w centra handlowe osiągnęła poziom 12 mld euro w 2010 roku. W roku 2009 zainwestowano jedynie 6,5 mld euro.

Według najnowszego raportu Property Times European Shopping Centres 2010, przygotowanego przez firmę DTZ, inwestorzy w latach 2011 - 2012 będą skupieni na maksymalizacji wartości swoich aktywów przy jednoczesnym ograniczaniu ryzyka związanego z inwestowaniem w nowopowstające obiekty handlowe.

W rezultacie można oczekiwać wzrostu w zakresie renowacji i przebudowy istniejących centrów handlowych. Według szacunków DTZ tylko we Francji i Niemczech procesem tym objętych zostanie 12 milionów mkw., co stanowi połowę istniejących zasobów powierzchni handlowych na tych rynkach. Również na polskim rynku coraz wyraźniej widać wzrost zainteresowania inwestorów podnoszeniem wartości istniejących obiektów i generowanych przez nie przychodów poprzez repozycjonowanie starszych centrów handlowych.

- Wysokość stóp zwrotu z inwestycji w powierzchnie handlowe na rynkach europejskich spada od końca 2009 roku kształtując się obecnie na poziomie 6 proc. we Francji, Niemczech i Wielkiej Brytanii oraz pomiędzy 6 a 7 proc. na innych głównych rynkach Europy. W średnim horyzoncie czasowym oczekujemy dalszej nieznacznej kompresji stóp. Inwestorzy są bardziej nastawieni na maksymalizację zysków generowanych przez centra handlowe niż na zwiększenie wartości zainwestowanych środków. Odnowienie i przebudowa istniejących obiektów handlowych daje możliwość zwiększenia wartości bieżących strumieni pieniężnych generowanych przez te obiekty - mówi Magali Marton, dyrektor ds. analiz rynkowych na Region CEMEA (Europa Środkowa i Wschodnia, Bliski Wschód, Afryka) w DTZ.

DTZ przewiduje, że oprócz modernizacji istniejących obiektów na rynek europejski do końca 2012 roku trafi 13 milionów mkw. nowej powierzchni handlowej. Najbardziej znaczące wzrosty spodziewane są w Rosji i Turcji, gdzie istniejące zasoby zostaną powiększone o 30 proc. do końca 2012 roku. W 2011 roku na rynek turecki i rosyjski i trafi odpowiednio 2,8 mln oraz 2,1 mln mkw. nowej powierzchni.

Na koniec 2010 roku zasoby istniejącej powierzchni handlowej w Europie wynosiły 120 mln mkw., które mieściły się w 6 500 centrach handlowych. Ponad 90 proc. tej powierzchni znajduje się w Europie Zachodniej. Rynki turecki i krajów Europy Środkowej i Wschodniej cechuje niski stopień nasycenia powierzchnią handlową znacząco odbiegający od średniej europejskiej, która wynosi 238 mkw. na tysiąc mieszkańców. W Turcji, Rumunii i Rosji stopień ten kształtuje się na poziomie odpowiednio 54 mkw., 56 mkw. i 60 mkw. na tysiąc mieszkańców. Niska podaż powierzchni, wysoki wzrost produktu krajowego brutto i przewidywany wzrost sprzedaży detalicznej na przestrzeni kolejnych pięciu lat tłumaczy ożywienie na rynkach powierzchni handlowych tych krajów.

  • 1
  • 2

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.71.23
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!