PARTNERZY PORTALU


JLLS: Polska liderem rynku detalicznego

JLLS: Polska liderem rynku detalicznego
  • Autor: JLLS
  • Dodano: 14 lis 2011 15:36

Do końca 2013 roku rynek nowoczesnej powierzchni handlowej w Europie Środkowo-Wschodniej i Południowo-Wschodniej ma się powiększyć o 2,5 mln mkw. Aż 45 centrów handlowych zostanie oddanych do użytku tylko w 2012 roku. Oznacza to, iż rynek powiększy się o dużą liczbę nowych, wysokiej jakości produktów inwestycyjnych. Blisko połowa nowej powierzchni przypada na Polskę, a za nią są Rumunia, Serbia i Chorwacja - wynika z raportu "Barometr handlowy w Europie Środkowo-Wschodniej i Południowo-Wschodniej" przygotowanego przez Jones Lang LaSalle.

Raport stanowi przegląd sytuacji na rynku centrów handlowych w siedmiu państwach tego liczącego 97 milionów mieszkańców regionu, tj. w Polsce, Rumunii, Czechach, Słowacji, Węgrzech, Chorwacji oraz Serbii. Publikacja wsparta została badaniem ankietowym wśród kluczowych sieci handlowych oraz właścicieli i deweloperów obiektów handlowych, którzy posiadają nieruchomości w kilku krajach tej części Europy. 

Jak podaje JLLS, zasoby nowoczesnej powierzchni centrów handlowych w Warszawie to jedynie 14 proc. całkowitej podaży. Duża liczba mniejszych miast w Polsce pozwala deweloperom i właścicielom nieruchomości na dywersyfikację portfela. Inaczej sytuacja wygląda na Węgrzech, w Chorwacji i Serbii, na których to rynkach podaż obiektów handlowych w stolicach to ponad połowa zasobów krajowych. Państwa te, a także Czechy, Słowacja i Rumunia to rynki handlowe silnie zdominowane przez stolice.

Najbardziej nasyconym rynkiem regionu są Czechy (231 mkw. powierzchni handlowej na 1 000 mieszkańców). Polska zajmuje drugie miejsce z nasyceniem na poziomie 197 mkw. na 1 000 mieszkańców, dalej w kolejności są Chorwacja i Słowacja. Jednak porównując tylko stolice, Warszawa wciąż posiada ogromny potencjał pod kątem nowych inwestycji w sektorze „retail". Będąc zdecydowanie większym rynkiem niż Bratysława, Praga i Zagrzeb, i posiadając podobny poziom wynagrodzeń, polska stolica cechuje się bowiem mniejszą podażą powierzchni handlowych w przeliczeniu na 1 000 mieszkańców.

Autorzy raportu wskazują, że centra handlowe są preferowaną ścieżką rozwoju w regionie. Z uwagi na obniżenie się stawek czynszowych, format ten stał się bardziej konkurencyjny dla parków handlowych, podważając nieco tym ostatnim argument kosztowy. Polska przyciąga największą liczbę nowych marek. GAP, LC Waikiki, Toys "R" Us, Lindex i Desigual to przykłady zagranicznych sieci handlowych, które w ostatnim czasie zdecydowały się wejść na polski rynek. Decyzje o ekspansji podejmowane są w oparciu o wielkość rynku, siłę nabywczą oraz w pewnym sensie również dostępność partnerów - franczyzobiorców, dla tych, którzy zdecydowali się właśnie na franczyzę jako sposób rozwoju. Polska, Rumunia, Chorwacja i Serbia to w opinii sieci handlowych bardzo ciekawe destynacje, natomiast Czechy, Słowacja i Węgry muszą silniej zabiegać o nowe zagraniczne marki. 

Polska ustępuje jednak innym krajom regionu w konkurencji głównych ulic handlowych. Najlepiej rozwinięty centralny, handlowy obszar miasta mają Czechy - w Pradze między Na Příkopě i Václavské Náměstí swoje sklepy ma lub będzie miało większość operatorów detalicznych. Drugim krajem pod względem atrakcyjności głównych ulic handlowych są Węgry, jednak w przeciwieństwie do Czech - na Węgrzech atrakcyjność głównych ulic handlowych ogranicza się do Budapesztu. Polska i Rumunia są bardzo niejednolite w kontekście obszarów śródmiejskich i atrakcyjnych lokali handlowych, które niejednokrotnie przeplatane są tymi mniej atrakcyjnymi.

Czytaj cały raport:


WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.178.91
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!