Konsumentów przyciągają marki działające w obrębie „ekosystemu”, natomiast wiele tradycyjnych marek traci grunt pod nogami. Marki technologiczne z rynku konsumenckiego przekraczają próg wartości 1 tryliona USD. Rośnie zapotrzebowanie na działania z kręgu „uważnego marketingu” – coraz głośniej słychać głos konsumentów w świecie, w którym coraz większą uwagę zwraca się na aspekty etyczne w biznesie.

Inteligentnie przeprowadzone przez Amazon nowe przejęcia tworzące nowe strumienie przychodów, w połączeniu z doskonałą obsługą klienta oraz zdolnością do utrzymywania się o krok przed konkurencją dzięki oferowaniu zróżnicowanego ekosystemu produktów i usług pozwoliły firmie Amazon stale zwiększać dynamikę wzrostu wartości tej marki.

Od pierwszego rankingu BrandZ’s Top 100, czyli od 2006 r., na jego czele plasują się firmy technologiczne. Pierwszym liderem rankingu był Microsoft, którego wartość rosła aż o 52% rok do roku do poziomu 315,5 mld USD. Obecnie Amazon wyprzedził Apple (nr 2, wartość: 309,5 mld USD) i Google (nr 3, wartość: 309,0 mld USD), przy czym obie ostatnie firmy odnotowały dość skromny wzrost – odpowiednio o +3% i +2%, co zakończyło 12-letni okres dominacji tych gigantów technologicznych.

Jeśli chodzi o ścisłą czołówkę (Top 10), na 6. miejscu pozostał Facebook, natomiast marka Alibaba po raz pierwszy wyprzedziła Tencent, stając się najcenniejszą marką chińską i awansując o dwa miejsca na pozycję nr 7 (wzrost o +16% do 131,2 mld USD). Tencent spadł o trzy miejsca na pozycję nr 8 wskutek spadku wartości o 27% do poziomu 130,9 mld rok do roku. Przyczyn można upatrywać w tym, co w rankingu BrandZ opisuje się jako „zmienność świata”, w którym marki muszą przewidywać nieustannie zmieniające się potrzeby i oczekiwania konsumentów.

Podczas gdy inne platformy mediów społecznościowych zmagają się z wyzwaniami w obszarach takich jak zaufanie użytkowników czy atrakcyjność, Instagram (nr 44, wartość: 28,2 mld USD) ma obecnie już ponad miliard użytkowników na całym świecie. W tym roku Instagram okazał się najszybciej rosnącą marką, awansując aż o 47 miejsc w górę dzięki imponującemu wzrostowi wartości swojej marki – aż o +95%. Z kolei Lululemon, firma odzieży sportowej inspirowanej jogą, okazała się drugim najszybciej rosnącym uczestnikiem rankingu, osiągając wzrost +77% rok do roku i wartość 6,92 mld USD.

Inne szybko awansujące marki, takie jak Netflix (+65%, nr 34, wartość: 34,3 mld USD), Amazon (+52%, wartość: 315,5 mld USD) czy Uber (+51%, nr 53, wartość: 24,2 mld USD), stanowią sygnał gwałtownych zmian w świecie opartym na nowoczesnych technologiach, w którym konsumenci przywiązują coraz większą wagę do lepszych, bogatszych doświadczeń płynących od różnych marek. – Skok wartości 100 najlepszych w tym roku marek do rekordowo wysokiego poziomu świadczy o tym, jak ważne jest inwestowanie w marki z myślą o zapewnieniu wyższej wartości dla akcjonariuszy. Za tym wskaźnikiem wzrostu stoi sukces wynikający z nowego zjawiska polegającego na budowaniu pozycji marki w określonym ekosystemie. Obserwujemy odchodzenie od indywidualnych marek produktów i usług i wchodzenie w nową erę wysoce nowatorskich ekosystemów. Marki muszą przekonać się, jak wielką wartość można zyskać dzięki takiemu modelowi – warto przyjąć właśnie takie podejście, aby odnieść sukces w przyszłości –  zauważył David Roth, prezes The Store WPP EMEA & Asia oraz Dyrektor BrandZ.

Czytaj więcej na DlaHandlu.pl