PARTNERZY PORTALU
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

4Buildings: Wieżowce będą wielkimi bateriami słonecznymi

4Buildings: Wieżowce będą wielkimi bateriami słonecznymi
Michał Ciapka, prezes zarządu Higasa Properties
  • Autor: PropertyNews.pl
  • Dodano: 08 lis 2019 18:01

Z ogromną nadzieją wypatruję postępu technologicznego. Istnieją już prototypowe, całkowicie przezroczyste panele solarne. Umieszczenie ogniw w oknach parku handlowego, czy też biurowca przenosi ekologię na zupełnie inny poziom. Wyobraźmy sobie na przykład śródmieście Warszawy, z okazałymi wieżowcami, które tak naprawdę będą wielkimi bateriami słonecznymi, samozasilającymi budynek – prognozuje Michał Ciapka, prezes zarządu Higasa Properties.

  • Autor: PropertyNews.pl
  • Dodano: 08 lis 2019 18:01

Michał Ciapka, prezes zarządu Higasa Properties, będzie panelistą sesji „Fotowoltaika – to przyszłość!” podczas 4Buildings (15-17 listopada, MCK w Katowicach). To nowe wydarzenie Grupy PTWP dla wszystkich, którzy interesują się zrównoważonym budownictwem i ekologicznymi trendami. 

W opublikowanym niedawno przez Colliers International Polska podsumowaniu, w Polsce do trzeciego kwartału tego roku działało 517 centrów handlowych o powierzchni ponad 12 mln mkw.

- Zważywszy na dynamikę, 15 mln mkw. przekroczone zostanie już w przyszłym roku. Każdy obiekt komercyjny potrzebuje prądu do zasilania – to oczywiste. Jesteśmy krajem, którego gospodarka energetyczna oparta jest na węglu. Surowiec ten występuje w ograniczonych ilościach, zapasy się kurczą, co za tym idzie koszty jego pozyskania będą stale rosły. Ponad to, problemem jest wzrost zanieczyszczenia powietrza, a sposobem na walkę z tym zjawiskiem są m.in. coraz bardziej rygorystyczne normy wprowadzane, czy to przez organy rządowe, czy też międzynarodowe organizacje – przypomina Michał Ciapka.

Prezes podkreśla, że ukłon w stronę OZE jest wręcz koniecznością. - W Polsce, tak jak w innych rozwiniętych rynkach, branża eko rozwija się coraz dynamiczniej, idąc w kierunku fotowoltaiki jako najłatwiejszego do wdrożenia rozwiązania. Korzyści dla środowiska, zmniejszenie śladu węglowego są bezcenne. Z kolei dla użytkownika obiektu handlowego wymierne – tłumaczy Michał Ciapka.

Dlaczego tak łatwo sięgnąć po panele? Wspomniane już 12 milionów metrów kwadratowych ma także dachy, często niezagospodarowane. Umieszczenie na nich ogniw pozwala wykorzystać tę powierzchnię.

Czas na liczby. Prezes Higasa Properties wyliczył, że średniej wielkości park handlowy, który ma 2500 mkw. paneli, czyli 820 sztuk o mocy 255 kWp (maksymalna moc szczytowa) daje oszczędność rzędu 30 proc. Przy kosztach energii 100 tys. złotych rocznie, przynosi oszczędność rzędu 30 tys. zł.

- Oczywiście kalkulując wartości trzeba wziąć pod uwagę zakup całego systemu, który wlicza się w czynsz. Wymogiem jest także nietanie ubezpieczenie brokerskie obiektu z ogniwami fotowoltaicznymi. Jednak moim zdaniem nie ma co się zastanawiać – średnio czynsz wzrośnie o około 10 proc. na metrze kwadratowym przy wspomnianych 30 proc. rocznej oszczędności... Pamiętajmy także o czystszym powietrzu czyli bezdyskusyjnie niepoliczalnym proficie. Nie chcę popadać w nadmiernie pompatyczny ton, ale to po prostu jest nasza wspólna odpowiedzialność za nasze zdrowie i przyszłość tej planety – podkreśla Michał Ciapka.

  • 1
  • 2

WSZYSTKIE KOMENTARZE (1)

  • Michal 2019-11-08 21:22:03
    Czy ten pan Marek to widzial jakikolwiek obiekt handlowy w Polsce, analizował nośność dachu? Na tą chwilę to bajdurzy bardziej niż ta Amerykanka co nabiła w butelkę NYSE.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.172.195.49
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.