PARTNERZY PORTALU
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

BIM-owa rewolucja na rynku Facility Management

BIM-owa rewolucja na rynku Facility Management
Maciej Wiśniewski, prezes zarządu LOREDO RES
  • Autor: PropertyNews.pl
  • Dodano: 10 mar 2020 08:52

Firma Loredo RES zadebiutowała w 2018 roku, wprowadzając na polski rynek Facility Management nową koncepcję - BIM4FM. W 2019 roku koncepcja ta została wyróżniona w konkursie PropTech Festival. Firma nieustannie pracuje nad udoskonalaniem i rozpowszechnianiem tej koncepcji. Dlaczego? O korzyściach z BIM oraz zastosowaniach w FM mówi Maciej Wiśniewski, prezes zarządu LOREDO RES.

  • Autor: PropertyNews.pl
  • Dodano: 10 mar 2020 08:52

Na rynku znajdziemy wiele przykładów wykorzystaniu BIM na etapie projektowania i budowy, ale czy możemy już mówić o faktycznym zastosowaniu tej technologii w obszarach Facility Management?

Maciej Wiśniewski: Zdecydowanie tak. Opowiadając o koncepcji BIM4FM zawsze pada pytanie „Ale czy ktoś już pracuje na tym modelu, czy są budynki, na których model BIM jest wykorzystywany przez firmę Facility Managemet?”. Gdy odpowiadamy, że to właśnie firma Loredo RES pracuje z takimi modelami i wykorzystuje je świadcząc usługę Facility Management, bardzo często spotykamy się z niedowierzaniem. Aktualnie możemy pochwalić się wdrożeniem koncepcji BIM4FM na warszawskich budynkach Spark oraz Generation Park Z, jak również na budynku Brama Miasta w Łodzi. Na każdym z tych budynków aktualnie dostarczamy usługę FM, gdzie wykorzystywane są modele BIM tworzone od etapu projektowania nieruchomości.

Co jest głównym celem BIM4FM?

Przede wszystkim transparentność – czyli to, czego dziś bardzo często brakuje na rynku nieruchomości, szczególnie na etapie eksploatacji. BIM ma optymalizować proces realizacji inwestycji przy jednoczesnym zwiększaniu jego transparentności.

W jaki sposób korzystacie z modeli BIM i dlaczego możemy mówić o rewolucji na rynku Facility Management?

Nie ma na rynku eksperta z branży FM, który by nie doświadczył przygód z dokumentacją budynkową, a szczególnie z jej niekompletnością lub brakiem. Dotyczy to zarówno dokumentacji projektowej, powykonawczej, jak również tej powstającej w trakcie życia budynku. Największe ryzyko utraty informacji to moment zmiany właściciela, co może mieć miejsce przy przekazaniu budynku do użytkowania - od Generalnego Wykonawcy, przy zmianie właściciela nieruchomości, firmy zarządzającej lub dostarczającej usługi Facility Management.

Dzięki odpowiednim procesom BIM, możemy niemalże całkowicie wyeliminować to ryzyko. Zgłębienie procesów BIM i metodologii powstawania modeli pozwoliło nam poznać proces powstawania każdej informacji w nim zawartej. Informacji o rodzaju posadzki, sufitu, ale również tych o urządzeniach czy elementach wyposażenia budynku. Bardzo szybko zorientowaliśmy się, że jest to baza danych, na widok której niejeden Facility Manager skakałby z radości. Format, w jakim te informacje są przechowywane, niemalże uniemożliwia ich utratę. Tak BIM pomógł nam w rozwiązaniu odwiecznego problemu FM z dokumentacją. Moglibyśmy powiedzieć, że to samo w sobie jest już pewną rewolucją na rynku Facility Management, ale BIM daje o wiele więcej możliwości.

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.51.69
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!