App Annie to założona w 2010 roku amerykańska firma zajmująca się analizą danych na rynku mobilnym. Z jej usług korzysta ponad 1 tys. klientów korporacyjnych oraz milion zarejestrowanych użytkowników.

Według danych App Annie 40 proc. ubiegłorocznych wydatków na aplikacje mobilne pochodziło z Chin. Drugie miejsce zajęły Stany Zjednoczone z udziałem na poziomie ok. 20 proc., a kolejne były: Japonia (około 15 proc.), Korea Południowa i Wielka Brytania (po mniej niż 5 proc.). Raport zlicza pobrania płatnych aplikacji oraz subskrypcje i zakupy dokonywane w aplikacjach, ale nie uwzględnia płatności pobieranych poza sklepami mobilnymi, czyli np. opłat za korzystanie z takich usług jak Uber, oraz wpływów z reklam wyświetlanych w aplikacjach.

Z raportu wynika, że w ubiegłym roku 74 proc. globalnych wydatków w sklepach na urządzeniach mobilnych trafiło na gry, a 26 proc. na inne aplikacje - w 2017 roku było to odpowiednio 82 proc. i 18 proc. Autorzy raportu prognozują, że w 2019 roku gry będą odpowiadały za około 75 proc. wydatków, czyli co najmniej 90 mld USD.

W ocenie App Annie na koniec 2019 roku gry mobilne będą stanowiły około 60 proc. łącznej wartości rynku gier na świecie. Według autorów raportu ze względu na wstrzymanie wydawania nowych licencji na gry w Chinach, tamtejsi producenci będą mocno "rozpychać się" w 2019 roku na innych rynkach, co może doprowadzić również do większe liczby fuzji i przejęć.

Według danych App Annie w 2018 roku aplikacje mobilne pobrano łącznie 194 mld razy, czyli o 10,9 proc. więcej niż w 2017 roku. Około połowa pobrań miała miejsce w Chinach, a kolejne miejsca zajęły: Indie, Stany Zjednoczone, Brazylia i Indonezja. Aplikacje inne niż gry odpowiadały w ubiegłym roku za większość pobrań - około 65 proc. - podobnie jak w poprzednich latach.

Średni użytkownik spędzał w 2018 roku trzy godziny dziennie przez ekranem urządzenia mobilnego - wynika z danych App Annie. Najwięcej, ponad cztery godziny, z komórek i tabletów korzystano w Indonezji (ok. 17 proc. dnia), w Chinach było to około 3,5 godziny dzienne, w Stanach mniej niż trzy godziny, a krajach europejskich, takich jak Niemcy i Francja, około dwie godziny.

W raporcie podano, że przeciętny użytkownik na dojrzałych rynkach, takich jak USA, Kanada, Japonia i Australia, ma zainstalowane na urządzeniu mobilnym około 100 aplikacji i korzysta z mniej niż połowy z nich.