PARTNERZY PORTALU
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

Centralny Port Komunikacyjny - czy się opłaca?

Centralny Port Komunikacyjny - czy się opłaca?
Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Fot. PTWP
  • Autor: wnp.pl
  • Dodano: 30 maj 2019 11:14

Jeszcze całkiem niedawno mówiono o Centralnym Porcie Lotniczym, jednak od pewnego czasu nazwa największej planowanej w kraju inwestycji infrastrukturalnej brzmi Centralny Port Komunikacyjny. Zmiana nie jest wyłącznie kosmetyczna. CPK ma stać się bowiem faktycznym kluczowym punktem na komunikacyjnej mapie, a port lotniczy będzie tylko jednym jego elementem.

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego może zrewolucjonizować polski rynek pasażerskich przewozów kolejowych. Raz, że pasażerów do nowego, wielkiego lotniska trzeba będzie dowieść, dwa - przy okazji można sprawić, że Polacy będą mieli zwyczajnie bliżej do pociągu, a to ważne dla całej krajowej gospodarki. Mówili o tym uczestnicy sesji "Centralny Port Komunikacyjny. Czy ta inwestycja się zwróci" podczas XI Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Nowe kolejowe otwarcie

Jak wynika z dotychczasowych ustaleń interesariuszy projektu (z udziałem Ministerstwa Infrastruktury), inwestycji lotniskowej towarzyszyć ma budowa ok. 1,6 tys. km nowych linii, prowadzących z 10 kierunków do CPK i Warszawy, do realizacji do 2040 roku.

Wśród nich są odcinki długości ok. 140 km, które powinny być gotowe przed uzyskaniem przez port zdolności operacyjnej, czyli przed 2027 r.

Dlaczego razem z portem ma powstać tyle nowych linii kolejowych?

- Oczywiście możliwe byłoby wybudowanie oddzielnie infrastruktury kolejowej i Centralnego Portu Lotniczego, tylko po co? Połączenie dwóch projektów ze sobą wyzwala synergię. W tym przypadku 2 plus 2 daje 5. Mamy więcej korzyści niż oddzielne realizowane budowa lotniska i budowa oraz rekonstrukcja linii kolejowych – tłumaczy Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Ale to nie jedyny powód budowy tej części CPK. Warto bowiem przyjrzeć się bliżej kolejowym planom.

Układ „szprych” – bo tak będzie wyglądała sieć kolejowa do CPK - ma zapewnić dojazd pociągiem do CPK w nie dłużej niż 2 godz. Co szczególnie godne podkreślenia, w zasięgu tej sieci znajdą się największe miasta w kraju (poza Szczecinem, do którego z racji odległości kolej ma docierać w czasie 3 godz. 15 minut). Założenia te są przyjęte wstępnie dla pociągów jeżdżących z prędkością do 250 km na godz.

- 1600 km planowanych linii w standardzie 250 km na godzinę daje wielki impuls dla polskiej kolei. Skrócenie czasu podróży pozwoli konkurować z samochodami i ruchem autostradowym. Rewitalizacja polskiej kolei od 2015 roku pozwoliła osiągnąć wzrost liczby przewozów pasażerów PKP Intercity o 70 proc. – tłumaczy Andrzej Olszewski, członek zarządu PKP SA.

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.170.81.210
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.