Funkcja miastotwórcza ważnym elementem CPK. Wśród pomysłów - centrum kongresowe i parki przemysłowe


Jednym z trzech komponentów projektu związanego z Centralnym Portem Komunikacyjnym jest, obok części lotniczej i kolejowej, funkcja miastotwórcza - uważa wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK, Mikołaj Wild. Wśród pomysłów na funkcje dla tego ośrodka są m.in. stworzenie centrum kongresowego dla Europy Środkowo-Wschodniej, stworzenie korzystnych warunków dla parków przemysłowych i centrów badawczo-rozwojowych oraz ulokowanie kampusów polskich wyższych uczelni.
Połączenie portu lotniczego i głównego punktu na kolejowej mapie kraju wyzwala olbrzymie synergię. (…) Mówimy o stworzeniu miejsca o unikalnym znaczeniu, z którego każda firma, która zdecyduje się ulokować tam swoją siedzibę, będzie miała w zasięgu 2-2,5 h niemal całą Polskę. Mówimy o miejscu, które zostanie zbudowane tak naprawdę od podstaw, w taki sposób, aby z jednej strony uwzględnić interesy mieszkańców, ale z drugiej zapewnić jak najlepsze warunki do inwestowania" - wymieniał pełnomocnik.
"Mówimy o miejscu, w którym lokowane tam greenfieldowe inwestycje będą powstawały w oparcie o pieczołowicie przygotowany plan - ta przestrzeń będzie pieczołowicie zaplanowana, co da możliwość wykorzystania od początku najnowszych, najbardziej innowacyjnych technologii. Nie mówimy o rozkopywaniu istniejących dróg, aby położyć światłowody piątej generacji, a o takim zaplanowaniu, które już od początku budowy miasta przewiduje tę sieć" - wyjaśniał Wild.
Ocenił, że wartością dodaną tej inwestycji staną się "wsparcie dla powstania miasta binarnego Warszawy i Łodzi", a także "potężny impuls inwestycyjny dla tych terenów, stworzenie obszaru zamieszanego przez 5 mln mieszkańców, który staje się metropolią widoczną z perspektywy globalnej - na mapie Europy Środkowo-Wschodniej".
Wild sprecyzował, że pomysłami na funkcje tego ośrodka są także: stworzenie centrum kongresowego dla Europy Środkowo-Wschodniej, stworzenie korzystnych warunków dla parków przemysłowych i centrów badawczo-rozwojowych (zapewniających szybki kontakt z innymi ośrodkami w Polsce i na świecie), ulokowanie kampusów polskich wyższych uczelni oraz utworzenie poligonu regulacyjnego dla nowych środków transportu.
"Ponieważ zgodnie z danymi PwC ok. 2050 r. 80 proc. transportu będzie wykonywane za pomocą środków, które obecnie jeszcze nie istnieją, regulacyjna otwartość tego regionu na nowe środki transportu umożliwia stworzenie bardzo korzystnych warunków do zastosowania nowych technologii związanych z poruszaniem się już w organizmie miejskim" - wyjaśnił Wild.
Centralny Port Komunikacyjny ma być usytuowany między Łodzią a Warszawą, na jego lokalizację wskazywano Stanisławów w gminie Baranów, koło Grodziska Mazowieckiego.
Nowe lotnisko ma być jednym z największych przesiadkowych portów w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie. Docelowo będzie mogło być rozbudowane do ok. 100 mln. Lotnisko ma powstać na ok. 3 tys. ha gruntów. Inwestycja wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować ok. 30-35 mld zł. Do końca 2019 r. mają się zakończyć prace przygotowawcze; pierwszy samolot ma być odprawiony w 2027 r.

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)
Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.