PARTNERZY PORTALU


Katowice muszę przełamać negatywny stereotyp

Katowice muszę przełamać negatywny stereotyp
Katowice, fot. UM Katowice
  • Autor: PAP
  • Dodano: 08 lut 2016 17:17

Poprawa wizerunku jest jednym z kluczowych wyzwań stojących przed Katowicami - wskazują specjaliści z firmy doradczej PwC. Przekonują, że przełamanie negatywnych stereotypów umożliwi przyciągnięcie nowych inwestorów.

Katowice, jako jeden z 12 ośrodków miejskich, zostały ujęte w "Raporcie o polskich metropoliach 2015". Specjaliści z PwC oceniają w nim najważniejsze kapitały rozwojowe miast: finanse, inwestycje, wizerunek, ludzie, jakość życia, infrastrukturę i instytucje. Wnioski z części raportu dotyczącego Katowic przedstawili podczas poniedziałkowej konferencji prasowej.

Autorzy raportu ocenili, że Katowice mają wiele atutów - to m.in. dogodne położenie, dobrze rozwinięta sieć dróg, duża liczba absolwentów kierunków technicznych i zdrowe finanse. Zauważyli także słabe strony - niski poziom wykorzystywania funduszy europejskich per capita, trudną sytuację demograficzną i niekorzystny wizerunek miasta, kojarzącego się wciąż z przemysłem ciężkim i jego bolesną restrukturyzacją.

W opinii PwC, mimo że kapitały rozwojowe w każdej z badanych dziedzin są powyżej średniej polskich miast, Katowice nadal nie wykorzystują swojego potencjału. Nie mogą poszczycić się takim sukcesem, jakim mogłyby, choć oczywiście zmian na lepsze jest wiele - wskazał główny doradca ekonomiczny PwC prof. Witold Orłowski.

Zwrócił uwagę, że choć w Katowicach jest sporo uczelni wyższych i kształci się na nich wielu studentów, jednak spora część z nich nie pozostaje w tym mieście, dlatego jest tutaj stosunkowo mało osób z wyższym wykształceniem. Generalnym problemem jest wyludnianie się miasta. Od drugiej połowy lat 80. liczba mieszkańców systematycznie spada i obecnie wynosi ok. 300 tys.

"Cały czas problemem Katowic jest wizerunek - i chodzi nie tylko o stereotyp, którym często kierują się ludzie z zewnątrz, ale też wizerunek wśród części mieszkańców. To przez cały czas nie jest miasto, w którym większość ludzi uważa, że tu naprawdę jest świetnie żyć, i to trzeba zmieniać" - podkreślił prof. Orłowski.

W jego ocenie mimo wysokich kapitałów rozwojowych rozczarowuje tempo zmian w Katowicach, co pokazuje, że głównym ograniczeniem nie zawsze musi być brak pieniędzy - pod tym względem sytuacja Katowic jest o wiele lepsza niż większości ośrodków. Ekonomista mówił o przykładzie Wrocławia, który zmienił się fundamentalnie dzięki śmiałej i konsekwentnie realizowanej strategii.

  • 1
  • 2

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.51.78
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!