PARTNERZY PORTALU


Moda na zabytki - inwestorzy coraz częściej szukają obiektów z przeszłością

  • Autor: PAP
  • Dodano: 09 mar 2012 22:55

Nieruchomości zabytkowe - dwory, zamki i pałace rzadko znajdują nabywców. Główną przeszkodą są wysokie ceny, konieczność poniesienia dodatkowych wysokich nakładów na remont oraz respektowanie wszystkich decyzji konserwatora, któremu zabytek podlega.

Pośrednicy podkreślają, że marzeniem wielu nabywców są zabytkowe dworki czy pałacyki, ale mało kogo na nie stać. Główny analityk portalu Oferty.net Marcin Drogomirecki podkreśla, że dwory, zamki czy obiekty typu browar, młyn, dworzec, etc., stanowią zaledwie ułamek procenta wszystkich ofert dostępnych na rynku, ale muszą długo czekać na nabywców. Jeśli bowiem zabytek jest w dobrym stanie, to kosztuje drogo, a jeśli w złym, to wymaga poniesienia wysokich nakładów na remont, co odstrasza nabywców. Podobnie jak konieczność uzyskiwania zgód konserwatora na wszelkie prace remontowe bądź modernizacyjne.

"Własny pałacyk, stara chata czy inna budowla z zapisaną w murach historią to marzenie wielu klientów. Dla wielu jest to wyzwanie i sposób na realizację własnych ambicji" - powiedział PAP Drogomirecki.

Szukasz terenów inwestycyjnych? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Dodał, że plusy i minusy nieruchomości zabytkowej to kwestia dość subiektywna. Stara architektura, nietypowa wielkość czy układ pomieszczeń, archaiczna technologia budowy, etc. dla jednych mogą być wadą, a dla innych tym, co stanowi o wyjątkowości nieruchomości. W zabytkowym domu może dokuczać np. brak garażu.

W serwisie Oferty.net znajdują się m. in. pałac w Łodzi, w cenie 2,6 mln zł, dom Cechu Młynarzy w Gdańsku za 6 mln zł, fragment Twierdzy Modlin (grunt i sześć budynków) w cenie 7,5 mln zł, czy kamienica z XIX wieku w samym centrum Torunia za 2,8 mln zł. Można spotkać także znacznie tańsze oferty, np. trzykondygnacyjny budynek dworsko-pałacowy w Żaganiu za 258 tys. zł, czy piętrowy dwór w miejscowości Lubiechowa koło Jeleniej Góry za 150 tys. zł.

Zdaniem pełnomocnika zarządu w agencji Emmerson Jarosława Skoczenia inwestorzy, którzy posiadają odpowiednie środki finansowe coraz częściej rozglądają się za inwestycją z przeszłością, czyli za zabytkiem.

"Staje się to modne, tak jest od wielu lat na Zachodzie. Dodatkowe bodźce do zakupu, to możliwość otrzymania dotacji unijnych lub od ministerstwa kultury na remont i renowację" - powiedział PAP.

Dodał, że takie obiekty po odpowiednim remoncie są wykorzystywane na własne potrzeby lub przeznaczone na cele komercyjne. Przykładem takiej nieruchomości, która może zostać zaadaptowana na hotel lub pensjonat jest datowany na 1920 r. obiekt pałacowy (woj. zachodniopomorskie) o całkowitym metrażu 5 tys. m kw., składający się z 35 pokoi, położony na działce o powierzchni 4,5 ha, całość w cenie 3,8 mln zł.

"Zaletą tego rodzaju inwestycji jest fakt, że takie zabytkowe nieruchomości można kupić nieraz tylko za część ich faktycznej wartości, gdyż właściciele, którymi często są samorządy terytorialne, nie mają pieniędzy na ich renowację" - powiedział Skoczeń.


WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.191.87
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!