Władze miasta planują Nowe Centrum Gliwic


Nad koncepcją architektoniczno-przestrzenną Nowego Centrum zastanawiają się władze Gliwic. Chodzi o plan przebudowy niektórych przestrzeni miasta w okolicach dworca kolejowego, za którym powstać ma m.in. nowe centrum przesiadkowe.
Wiceprezydent Adam Neumann uściślił, że w umieszczonym bezpośrednio obok dworca kolejowego centrum przesiadkowym, prócz zbiegających się linii komunikacji miejskiej, swe miejsce mają znaleźć także inni operatorzy, którzy obecnie obsługują komunikację podmiejską i międzymiastową; brany pod uwagę jest także dworzec międzynarodowy. Całość ma być też skomunikowana z miejskim systemem dróg rowerowych.
Planowany przez miasto koszt tego przedsięwzięcia to ok. 125 mln zł, z czego "znakomita większość" miałaby być finansowana w ramach ZIT. Aby wsparcie unijne było jak najwyższe Gliwice będą chciały tak zinterpretować przepisy limitujące udział dróg publicznych w projekcie, aby drogi w obrębie zasadniczej części centrum przesiadkowego zakwalifikować jako "wewnętrzne".
Neumann zasygnalizował też, że być może ze względów formalnych projekt będzie realizowany w dwóch częściach - jeśli pewne jego elementy okazałyby się niemożliwe do zrealizowania ze środków unijnych. Druga część byłaby wówczas finansowana bezpośrednio z budżetu miasta.
Pytany o ewentualne konsultacje społeczne dotyczące wyglądu przyszłego centrum przesiadkowego Frankiewicz zasygnalizował, że jeszcze to nie jest przesądzone. "Jeżeli odebrane koncepcje architektoniczno-przestrzenne byłyby równoprawne i różniłyby się tylko estetyką, wtedy można robić konsultacje. Jeżeli będą istotnie różne pod względem funkcjonalnym i możliwości wykorzystania pieniędzy unijnych, konsultacje nie mogą o tym przesądzać" - zaznaczył.
O planach budowy Nowego Centrum samorząd mówi już od lat. W sierpniu 2011 r. miasto prezentowało koncepcję urbanistyczną zagospodarowania ok. 40-hektarowego terenu wokół dworca, w dużej części należącego jeszcze wówczas do PKP.
Władze Gliwic sygnalizowały potrzebę stworzenia w tych okolicach nowego układu drogowego, zagospodarowanie placów i przestrzeni publicznych. Po północnej stronie torów kolejowych, w miejscu obecnie planowanego centrum przesiadkowego, zakładano powstanie innych obiektów, głównie usługowych i biurowych.

- 1
- 2
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)
Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.