Przez pandemią najemcy szukali w biurowcach głównie komfortu, prestiżu. Co jest dzisiaj tym magnesem? Czy firmy pytają przede wszystkim o klimatyzację, otwieranie okien i bezdotykowe technologie?
Katarzyna Kubicka, dyrektor regionalny w dziale biur Echo Investment: Rzeczywiście jeszcze rok temu sytuacja związana z wynajmem powierzchni biurowej wyglądała nieco inaczej. Pandemia zweryfikowała kategorie, którymi kierują się najemcy podczas wyboru nowego biura. Niezależnie od okoliczności lokalizacja biura to nadal najbardziej istotne kryterium wyboru, ponieważ to ona zapewnia firmom dostęp do zróżnicowanych usług i udogodnień, a tym samym jest ważnym elementem w pozyskiwaniu nowych pracowników. Pozostałe aspekty zyskały lub nieco straciły na znaczeniu. Jednym z tych, które zyskały jest zdecydowanie kwestia zdrowia i bezpieczeństwa epidemiologicznego w miejscu pracy. Jest ono dokładnie analizowane przez firmy poszukujące nowych przestrzeni biurowych i to właśnie tym zagadnieniom deweloperzy muszą poświęcić jeszcze większą uwagę. Oprócz standardowych rozwiązań, najemców przyciągają te projekty, które pozwalają zminimalizować większość ryzyk wpływających na zdrowie pracowników i są wyposażone np. w systemy poprawiające jakość powietrza w budynku, otwieralne okna, czy różne rozwiązania bezdotykowe.
Jaki wpływ na rynek biurowy ma upowszechnienie pracy zdalnej. Czy jest ona jakiegoś rodzaju zagrożeniem?
Po prawie roku pandemii i rozpowszechnieniu pracy zdalnej wszyscy jesteśmy bardziej świadomi plusów i minusów takiej formy pracy. Na pewno zostanie ona z nami już na zawsze, ale w zdecydowanie innej formie. Coraz więcej badań wskazuje na to, że pracownicy nie widzą swojej przyszłości zawodowej skupionej wyłącznie wokół home office. Okazuje się, że najlepszym rozwiązaniem jest łączony model pracy, tzw. praca hybrydowa, która pozwala zarówno na pracę z biura, jak i pracę zdalną. Postępujący rozwój rozwiązań technologicznych, w dużym stopniu przyspieszony przez pandemię, pozwala na swój sposób na sprawniejszy kontakt ze współpracownikami. Miniony czas pokazał jednak, że technologie nie mogą zastąpić kontaktu z drugim człowiekiem twarzą w twarz. Relacji społecznych, jakie nawiązujemy w biurze nie odtworzy nawet najlepiej przygotowana aplikacja. A to z kolei przekłada się na kreatywność pracowników, ich produktywność, czy innowacyjność. Pracodawcy w dużym stopniu borykają się z wdrożeniem w zespół nowych pracowników, zbudowaniem tożsamości poszczególnych zespołów, a to najlepiej osiągnąć w bezpiecznym i przyjaznym biurze.
Ubiegły rok był pełen niepewności i ostrożnego podejścia najemców do umów. Firmy czekały na informacje związane z rozwojem epidemii, planowanymi obostrzeniami i dopiero po ich analizie podejmowały decyzje dotyczące długoterminowych zobowiązań. Widzimy jednak coraz większe zainteresowanie klientów powierzchniami w naszych projektach, co utwierdza nas w przekonaniu, że firmy nadal potrzebują biur i będą one pełniły ważną rolę dla ich biznesów. To co się zmieni to potrzeby najemców dotyczące rozwiązań w budynkach, czy też aranżacji samej przestrzeni biurowej.
Jaka jest rola dewelopera związana z zapewnieniem bezpieczeństwa epidemiologicznego i w jaki sposób swoje biurowce „uzdrawia” Echo?
Zapewnienie odpowiednich warunków higieniczno-sanitarnych na powierzchni najemcy to jedna kwestia – w tym przypadku najemca zazwyczaj działa według swoich, ściśle określonych procedur i zasad. My oczywiście w miarę możliwości służymy radą, czy też pomocą. Naszym głównym zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa na przestrzeniach wspólnych. Nasi specjaliści na bieżąco analizowali sposoby utrzymywania podwyższonych standardów higieny oraz przyglądali się, w jaki sposób zachowują się pracownicy biur. Dzięki temu udało nam się wprowadzić szereg rozwiązań, które minimalizują potencjalne ryzyka oraz sprawiają, że bezpieczeństwo naszych najemców utrzymywane jest na najwyższym poziomie. Pandemia covid -19 sprawiła, że jeszcze bardziej skupiliśmy się na tym, aby nasze budynki były zaprojektowane w sposób, który zagwarantuje naszym najemcom wyższy poziom bezpieczeństwa. To, czym się kierowaliśmy – to pomoc naszym najemcom w bezpiecznym powrocie do biur.
I powstał nowy standard biurowy – Echo Pure Office?
Tak, to co uznaliśmy za najbardziej istotne to jakość powietrza, którym oddychają pracownicy. I o ile na powierzchniach wspólnych, tam gdzie ludzie przebywają krótko, wystarcza zastosowanie środków doraźnych, o tyle na samej przestrzeni biurowej musimy zaproponować naszym najemcom rozwiązanie działające w sposób ciągły. Takie, które zminimalizuje ryzyko rozprzestrzeniania się chorobotwórczych drobnoustrojów.
Dlatego też, w naszych projektach pojawiła się technologia RCI Active Pure, która jest najskuteczniejszą metodą oczyszczania powietrza dostępną na rynku. Jest ona powiązana z kanałami wentylacyjnymi budynków, dzięki czemu działa na powierzchniach biurowych najemców. Powietrze budynkowe to element, o który powinien zadbać deweloper i my bez wątpienia to zrobiliśmy. System dezynfekcji RCI Active Pure generuje utleniacze, które dezaktywują biologiczne zanieczyszczenia bakteryjne i wirusowe (w tym wirusa SARS-COV2) , zarówno z powietrza jak i wszelkich powierzchni w pomieszczeniu. Ogromną przewagą tego systemu jest możliwość dezynfekcji powietrza w sposób ciągły oraz podczas normalnego użytkowania biura przez pracowników.
Echo Pure Office wyznacza standard powstających biurowców, a co z istniejącymi obiektami. Na co zwracacie uwagę w podręczniku dla zarządzających „Piątka dla bezpieczeństwa”?
Program „Piątka dla bezpieczeństwa” uruchomiliśmy już w czerwcu ubiegłego roku we wszystkich naszych biurowcach. Program systematyzował zasady i procedury obejmujące pięć ważnych obszarów: dezynfekcja, ochrona, dystans, informacja oraz komunikacja. Opracowaliśmy system informacji wizualnej – oznaczeń budynkowych, które w łatwy sposób pozwalają pracownikom i gościom odnaleźć się w tych nowych warunkach panujących w biurowcach. W recepcjach znajdują się specjalne urządzenia UV do dezynfekcji kart kontroli dostępu dla gości, długopisów czy telefonów. Standardowo dezynfekujemy powierzchnie wspólne co 30 minut. Udostępniliśmy też w recepcjach środki ochrony osobistej, takie jak: rękawiczki i maseczki. Ta lista systematycznie się wydłuża, ponieważ wciąż inwestujemy w nowe rozwiązania wspierające bezpieczeństwo nasze i naszych obiektów.

Nie przegap najważniejszych wiadomości
Komentarze