PARTNERZY PORTALU

Ekonomia i ekologia. Systemy LED na topie

Ekonomia i ekologia. Systemy LED na topie
Już sama zmiana oświetlenia z konwencjonalnego na LED oznacza co najmniej 50 proc. redukcji zużycia energii, a w przypadku magazynów pracujących w trybie ciągłym oszczędności sięgną nawet 65 proc. - tłumaczy Agnieszka Operhalska, dyrektor sprzedaży CEE w Signify, dział nieruchomości komercyjnych.
  • Autor: PropertyNews.pl
  • Dodano: 31 sty 2022 13:38

Inwestorzy rynku nieruchomości zmagają się dziś z wieloma trudnościami: rosnące koszty materiałów budowlanych, problemy z ich dostępnością, brak pracowników czy wysokie koszty utrzymania powierzchni. Poza rozwiązywaniem bieżących problemów, muszą stawić czoła także globalnym wyzwaniom, jak choćby zeroemisyjność budynków. W jaki sposób, mając na względzie te wszystkie czynniki, budować konkurencyjność obiektu?

  • Autor: PropertyNews.pl
  • Dodano: 31 sty 2022 13:38

Jak dziś budować konkurencyjność obiektu? 

Agnieszka Operhalska, dyrektor sprzedaży CEE w Signify, dział nieruchomości komercyjnych: Punktem wyjścia do takich rozważań jest oczywiście najemca i jego oczekiwania. Jednym z podstawowych, zwłaszcza wobec rosnących stawek za energię, jest optymalizacja kosztów. Dlatego warto przyjrzeć się oświetleniu. Bez względu na rodzaj nieruchomości – czy jest to biuro czy obiekt magazynowy, oświetlenie występuje wszędzie. Już sama zmiana oświetlenia z konwencjonalnego na LED oznacza co najmniej 50 proc. redukcji zużycia energii, a w przypadku magazynów pracujących w trybie ciągłym oszczędności sięgną nawet 65 proc. Jednak to nie wszystko. Nowe technologie oferują jeszcze więcej możliwości, aby obniżyć koszty utrzymania. Są to m.in. systemy sterowania oświetleniem, które poprzez dopasowanie oświetlenia do bieżących potrzeb obiektu – odpowiednie światło w odpowiednim miejscu, w odpowiednim czasie– pozwalają zaoszczędzić dodatkowe 20-30 proc. System sterowania to dziś znacznie więcej niż czujnik ruchu i światła dziennego. Harmonogramy świecenia, sceny świetlne dopasowane do trybów pracy czy integracja z systemami klimatyzacji i wentylacji, pozwalają na maksymalną optymalizację wydatków eksploatacyjnych. 

Biura do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl

To faktycznie brzmi zachęcająco. Czy o oświetleniu powinniśmy myśleć jako o odrębnej instalacji, czy rozpatrywać z perspektywy całego budynku? 

Zdecydowanie oświetlenie powinno być wpisane w cały ekosystem technologii budynkowych. Spójrzmy na to z punktu integracji z innymi systemami. Najprostszym przykładem jest współdziałanie oświetlenia z wentylacją, klimatyzacją lub roletami. Wystarczy wykorzystać dane o zajętości powierzchni, które pochodzą z sensora znajdującego się w oświetleniu i przekazać te informacje do systemu HVAC. Taka integracja pozwoli na redukcję kosztów energii, która jest konsumowana przez system klimatyzacji. Cechą oświetlenia jest to, że potrzebujemy go wszędzie. Ze względu na swoją powszechność i gęstość samej instalacji, staje się świetnym źródłem danych o tym, jak funkcjonuje budynek.

Jeżeli podążymy drogą integracji technologii i rozszerzymy ją o systemy bezpieczeństwa, kontroli dostępu, audio-video czy system BMS, okaże się, że zarządzanie całym budynkiem jest bardziej intuicyjne i efektywne. A to prowadzi do kolejnych oszczędności, których elementem jest oświetlenie. 

Oszczędności oszczędnościami, ale czy na tych nowinkach technicznych skorzystają tez pracownicy, użytkownicy budynków? 

To bardzo ważny aspekt szczególnie w czasach, kiedy z jednej strony coraz bardziej staramy się dbać o naszych pracowników, a z drugiej wszyscy borykamy się z brakami kadrowymi. Dobrze zaprojektowany i właściwie utrzymany system oświetleniowy, pozwala stworzyć bardziej przyjazne środowisko pracy, podnieść efektywność i bezpieczeństwo wykonywanych czynności. To natomiast przekłada się na ogólny poziom zadowolenia z miejsca pracy. 

Firma Signify ma wieloletnie doświadczenie we wdrażaniu innowacji i cyfryzacji oświetlenia. Czy to jest już standard na rynku nieruchomości komercyjnych?

Zdecydowanie nie. Standardem stały się same LED-y. Dzisiaj nikt już nie myśli poważnie o technologiach konwencjonalnych w kontekście nowych inwestycji. Ale zaawansowany system sterowania to nadal coś nie do końca rozpoznanego. Inwestorzy nie zawsze mają świadomość nie tylko korzyści, które mogą osiągnąć tu i teraz, lecz także pozytywnego wpływu wybranych technologii na wolniejszy spadek wartości nieruchomości w czasie, czyli mówiąc wprost ich wolniejsze starzenie się. Dzięki temu oferta biznesowa skierowana do najemców i inwestorów staje się bardziej atrakcyjna na przestrzeni lat. 

A co z ekologią? To dzisiaj bardzo ważny temat w kontekście zagrożenia globalnym ociepleniem?

Na to pytanie można spojrzeć z kilku perspektyw. Pierwsza z nich jest bardzo oczywista. Oszczędzając energię, o czym już rozmawiałyśmy, wprost w analogicznej skali redukujemy emisję Co2. Jeśli w kontekście naszego obiektu oszczędności energetyczne będą duże, redukcja emisji gazów cieplarnianych także będzie znacząca. Przybliża to firmę do osiągnięcia przez nią celów środowiskowych. 

To jedna perspektywa. A inne? 

Oszczędności generowane na etapie operacyjnym, użytkowym, możemy spotęgować wybierając rozwiązania, które już na etapie produkcji redukują tzw. wbudowany Co2, czyli są zaprojektowane w taki sposób, aby ślad węglowy danego urządzenia był jak najmniejszy. 

Czy takie rozwiązania są już dostępne?

Tak, oczywiście. Firma Signify już parę lat temu wdrożyła technologię produkcji opraw oświetleniowych poprzez druk 3D. Początkowo pilotażowo i eksperymentalnie, dzisiaj jest to w pełni skalowana produkcja przemysłowa. Oprawy drukowane w porównaniu z analogicznymi, wytworzonymi standardowo pozwalają zaoszczędzić nawet 75 proc. wbudowanego CO2. Kolejnym wątkiem jest perspektywa cyklu życia produktu. Jeżeli do druku wykorzystamy tworzywo pochodzące z surowców ponownie przetworzonych, ślad węglowy opraw spadnie o kolejne 60 proc.

Podejście gospodarki obiegu zamkniętego wdrażamy jednak w Signify nie tylko dla opraw drukowanych. Również te oprawy produkowane tradycyjnie, projektowane są dzisiaj z założeniem świadomego zarządzania surowcami. Ich konstrukcja umożliwia ponowne przetworzenie i wykorzystanie zastosowanych materiałów. Modułowość wdrażanych przez nas rozwiązań umożliwia natomiast ich naprawianie, serwisowanie oraz aktualizację parametrów i funkcjonalności. Zdecydowanie wydłuża to ich cykl życia oraz zapobiega tak powszechnemu dziś podejściu: zepsute – wyrzuć – kup nowe.

Wpisując się w trend zrównoważonego budownictwa, aby umożliwić świadome projektowanie i zarządzanie inwestycjami komercyjnymi jako jedna z niewielu firm na rynku, dostarczamy klientom i użytkownikom deklaracje środowiskowe produktów EPD (Enviromental Product Description). 

Czym jest EPD? Dzisiaj chyba nie wszyscy wiedzą o istnieniu takich dokumentów i wartości, które one niosą.

EPD to zdecydowanie więcej niż karta katalogowa. Mówimy w nich o poziomie emisji gazów cieplarnianych na każdym z etapów życia produktów, zużyciu surowców naturalnych a także np. o śladzie węglowym w kontekście transportu. Jako lider rynku mamy pełną kontrolę nie tylko nad procesem produkcji opraw, lecz analizujemy także komponenty dostarczane przez z partnerów. 

To wszystko brzmi niezmiernie ciekawie, ale też bardzo skomplikowanie. Jak przeciętny inwestor może odnaleźć się w gąszczu nowych technologii? Oświetlenie nie jest przecież jedynym wyzwaniem, z którym musi sobie poradzić. 

W trudnych czasach należy liczyć na przyjaciół. Tak w życiu, jak i w biznesie. Dlatego liderzy rynku coraz częściej skłaniają się ku partnerstwom strategicznym. Obecnie inwestorzy na rynku komercyjnym mierzą się z rosnącymi cenami, brakiem komponentów – materiałów, presją na spełnienie celów środowiskowych. Z tymi wyzwaniami nie można sobie poradzić z perspektywy działu centralnych zakupów lub przetargu z kryterium wyboru „100 proc. cena”. Współdziałanie z odpowiednio wybranymi partnerami już od etapu planowania inwestycji, pozwala na takie jej zaprojektowanie, aby w sposób optymalny osiągnąć stawiane cele. Ekonomiczne, budżetowe, terminowe i środowiskowe. To już się dzieje. Signify jest jedną z firm, która szeroko stawia na partnerstwa strategiczne. Zarówno po stronie klientów, dostawców jak i partnerów technologicznych.

Jak to wygląda w praktyce?

Z perspektywy firmy oświetleniowej – partnera innowacyjnego – rozpoczynamy od analizy standardów danego inwestora, ich wspólnej optymalizacji i rozwoju. Także pełnego wsparcia projektowego w celu przełożenia założeń na konkretne rozwiązania techniczne, a następnie razem planujemy realizację inwestycji. Pozwala to na zarządzenie wyzwaniami związanymi z brakiem produktów, ryzykiem wzrostu ceny oraz logistyką. 

Co poradziłaby pani dzisiaj inwestorom z perspektywy własnego doświadczenia?

Znane hasło: „Jedyną stała rzeczą jest zmiana” już dawno przestało być salonowym żartem, a stało się naszą codziennością. Dynamika, z jaką na rynku inwestycyjnym pojawiają się nowe technologie, nowe trendy, nowe oczekiwania kolejnych pokoleń użytkowników i nieprzewidywalne okoliczności zmieniające zasady gry biznesowej, wymusza ciągłą adaptację. Praca według starych, sprawdzonych reguł nie tylko nie przyniesie sukcesu, ale z dużym prawdopodobieństwem doprowadzi do porażki. Chcesz pokoju, szykuj się do wojny. Nie chcesz przeminąć, patrz w przyszłość. W przyszłość najlepiej patrzeć w dobrym towarzystwie. Ze sprawdzonymi, zaufanymi, dobrze wybranymi partnerami.


WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.24.113
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

POPULARNE



Newsletter propertynews.pl

Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail
Property News

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!